Regulaminy - archiwum

WZO Technikum

Wewnątrzszkolne zasady oceniania został opracowany w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. (Dz. U. Nr 41 poz. 413) , z 21.03.2001r.i 7 .09. 2004r.(Dz. U nr 199, poz. 2046) oraz z dnia 20 sierpnia 2010 (Dz. U. Nr 156 poz.1046) i jest załącznikiem do Statutu Technikum Budowlanego Nr 4.

 

 

I. CELE I ZASADY OCENIENIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO.

 

§ 1

1.      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania.

  1.  Ocenianie jest integralną częścią nauczania i ma na celu poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.
  2. Ocena powinna motywować ucznia do dalszej pracy i pomóc mu w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
  3. Ocenianie wewnątrzszkolne dostarcza rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
  4. Ocenianie wewnątrzszkolne umożliwia nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
  5. Kryteria ocen powinny być zrozumiałe, jasne i znane.
  6. Wszystkie formy ocenienia muszą zapewniać uczniowi otrzymanie informacji zwrotnej na temat wyników jego uczenia się oraz aktywizować rozwój ucznia, wskazując mu kierunek poprawy.
  7. Oceniane jest to, co uczeń umie, a nie to, czego nie potrafi.
  8. Ocenienie uczniów powinno być systematyczne, a oceny jawne.
  9. Ocenie podlegają różnorodne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej oraz aktywne uczestnictwo ucznia w zajęciach edukacyjnych.
  10. Rodzice są informowani o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu  swoich dzieci poprzez:

1)                  zebrania z rodzicami odbywające się cztery razy w roku szkolnym ( we wrześniu, listopadzie, styczniu i kwietniu),

2)                  indywidualne rozmowy z wychowawcą, pedagogiem szkolnym i dyrekcją  zarówno bezpośrednie jak i telefoniczne,

3)                 wezwania do szkoły – telefoniczne lub na piśmie,

4)                 korespondencję.

  1. Każdy nauczyciel ma prawo do własnego przedmiotowego systemu oceniania, zgodnego z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.
  2. Stosowane formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ustalają nauczyciele lub zespoły przedmiotowe.

 

§ 2

      1. Określa się następujące wymagania na  poszczególne oceny:

 

1)        Wymagania na ocenę dopuszczający – są to wiadomości i umiejętności, które umożliwiają uczniowi świadome korzystanie z lekcji/ poziom wymagań koniecznych/.

2)         Wymagania na ocenę dostateczny – to wiadomości i umiejętności stosunkowo łatwe do opanowania, użyteczne w życiu codziennym i niezbędne do kontynuowania nauki  / poziom wymagań podstawowych /.

3)         Wymagania na ocenę dobry – są to wiadomości  i umiejętności średnio trudne, pozwalające zrozumieć większość relacji między elementami treści nauczania / poziom wymagań rozszerzających /.

4)        Wymagania na ocenę bardzo dobry – są to wiadomości i umiejętności złożone, o charakterze  problemowym, wymagają często transferu wiedzy / poziom wymagań dopełniających /.

5)        Wymagania na ocenę celujący – obejmują wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania / poziom wymagań wykraczających /.

  1. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych zostaną podane do wiadomości uczniów i rodziców w formie pisemnej w zeszycie przedmiotowym lub w gablotach na korytarzu szkolnym i w klasopracowniach przedmiotowych. Własne sposoby sprawdzania osiągnięć dydaktycznych uczniów podadzą nauczyciele uczniom w zeszytach przedmiotowych.
  2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców ( prawnych opiekunów) o zasadach oceniania  zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Uczeń ma prawo ubiegać się o wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zgodnie z trybem i warunkami ustalonymi przez nauczyciela danego przedmiotu i przekazanymi uczniom na początku roku szkolnego.
  4. Uczeń uzupełnia wiedzę z tych partii materiału, z których uzyskał najsłabsze wyniki.
  5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
  6. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone, ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
  7. W ocenach cząstkowych stosowana będzie skala MEN z „+” i  „ – „np. „3+”od 3,5 do 3,74 lub „- 4” od 3,75 do 3,99”. Dopuszcza się możliwość literowego / skrótowego/ lub cyfrowego zapisu ocen cząstkowych.
  8. Dopuszcza się możliwość stosowania następujących skrótów literowych w zapisie wyników klasyfikacji śródrocznej:

                                celujący – cel                                            wzorowe - wz

                                bardzo dobry – bdb                                   bardzo dobre – bdb

                                dobry – db                                                dobre – db

  dostateczny – dst                                       poprawne - pop

            dopuszczający – dop                                 nieodpowiednie – ndp

                                niedostateczny – ndst                              naganne – ng

 

  1. Klasyfikacja śródroczna będzie się odbywać raz w ciągu roku szkolnego. Pierwszy semestr będzie trwać do ostatniego dnia poprzedzającego zimową przerwę świąteczną.
  2. Oceny śródroczne, roczne i końcowe będą zgodne ze skalą zaproponowaną przez MEN  /bez „+”   i „-„/.
  3. Ilość ocen cząstkowych w semestrze powinna być proporcjonalna do tygodniowego wymiaru godzin danego przedmiotu. Dla jednej i dwóch godzin dydaktycznych tygodniowo nie mniej niż trzy oceny, dla trzech i więcej godzin dydaktycznych tygodniowo nie mniej niż pięć ocen.

 

 

§ 3

      1. Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do lekcji jeden raz w semestrze, gdy tygodniowy wymiar godzin przedmiotu wynosi 1h, trzy razy w semestrze gdy wynosi 6h; w pozostałych przypadkach – dwa razy w semestrze. Uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na początku lekcji. Nieprzygotowanie obejmuje także zadanie domowe     ( nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych).

  1. Przygotowanie się do olimpiad przedmiotowych bezpośrednio przed eliminacjami daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów i do dni wolnych od zajęć szkolnych:

1)         eliminacje wojewódzkie ( okręgowe) – 3 dni,

2)         eliminacje centralne – tydzień wolny od zajęć szkolnych.

  1. Uczniowie biorący udział w zawodach i konkursach przedmiotowych mają prawo do zwolnienia z odpowiedzi na dzień przed zawodami i w dniu zawodów.
  2. Do zwolnienia z odpowiedzi w danym dniu mają prawo uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych. Prawo to mają także członkowie zespołów artystycznych biorący udział w imprezach. 
  3. Uczniowie zobowiązani są do poinformowania i uzyskania potwierdzenia udziału            w wymienionych w punkcie 2, 3 i 4 zawodach i imprezach przez nauczyciela prowadzącego i wychowawcę klasy.
  4. Osiągnięcia w konkursach i olimpiadach będą nagradzane ocenami bardzo dobrymi              i celującymi cząstkowymi lub końcowymi z odpowiednich przedmiotów w zależności od zajętego miejsca.
  5. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
  6. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu  minimum wojewódzkim bądź laureata lub finalistę olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

 

§ 4

     1. W szkole obowiązują następujące normy dotyczące pisemnych zadań szkolnych:

1)   najwyżej trzy sprawdziany tygodniowo,

2)  terminy prac są wpisywane do dziennika z tygodniowym wyprzedzeniem, nie więcej niż jeden sprawdzian w ciągu jednego dnia,

3)      prace klasowe powinny być sprawdzone przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni, omówione na lekcji i przekazane uczniowi do wglądu,

4)      krótkie sprawdziany ( kartkówki ) obejmujące materiał trzech ostatnich lekcji nie muszą być zapowiadane; takie sprawdziany powinny być ocenione w ciągu tygodnia   i przekazane uczniowi do wglądu,

5)      uczeń może raz poprawić wynik sprawdzianu lub pracy klasowej, jednak nie później niż dwa tygodnie po otrzymaniu oceny.

  1. Do średniej ocen ucznia wlicza się oceny z religii a ocena niedostateczna klasyfikacyjna roczna nie ma wpływu na promocję.
  2. Nie później niż na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy poinformują uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach rocznych poprzez zapis w zeszycie przedmiotowym. Wymagany jest podpis rodzica.
  3. Na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną rady pedagogicznej nauczyciele informują uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych z zajęć edukacyjnych.
  4. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, z zastrzeżeniem pkt. 6.
  5. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo  indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  6. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
  7. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
  8. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego , technologii informacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony (-a)”.
  9. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na  podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego, z zastrzeżeniem pkt.  11. zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
  10. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  11. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony(-a)”.

 

§ 5

  1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  3. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania , otrzymuje świadectwo promocyjne z wyróżnieniem.
  4. Świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
  5. Terminy egzaminów klasyfikacyjnych rocznych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami przedmiotu, uczniem i jego rodzicami.
  6. Egzamin klasyfikacyjny powinien odbyć się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
  7. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
  8. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  9. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
  10. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  11. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  12. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Rada pedagogiczna zastrzega sobie prawo niewyrażenia zgody na egzamin klasyfikacyjny, gdy:

a)      uczeń jest nieklasyfikowany z trzech i więcej przedmiotów,

b)      wagaruje,

c)      otrzymał naganną ocenę zachowania.

  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z zastrzeżeniem pkt 14.
  2. Egzamin klasyfikacyjny z technologii informacyjnej, wychowania fizycznego zajęć praktycznych ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  4. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie ucznia).
  5. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniowi przyjętemu do danej klasy z różnicami programowymi.
  6. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)     skład komisji,

2)     termin egzaminu klasyfikacyjnego,

3)     zadania (ćwiczenia egzaminacyjne),

4)     wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

            Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych 

odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny  klasyfikacyjnej  wpisuje się  „niesklasyfikowany(-a)”.

 

§ 6

      1.  Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem  pkt 2 i 3.

  1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego  niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem pkt 3.
  2. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenie, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane do 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
  3. W przypadku stwierdzenia, że ocena roczna klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny, dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
  4. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami), jednak nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w pkt 3.
  5. W skład komisji wchodzą:

a)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

  1. Nauczyciel, o którym mowa w pkt 6.  b) może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach.      W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
  3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1)      skład komisji,

2)      termin sprawdzianu,

3)      zadania (pytania sprawdzające),

4)      wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.

       Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne  

       prace ucznia, zwięzłe informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

  1. Nieobecność usprawiedliwiona umożliwia uczniowi zdawanie egzaminu w następnym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
  2. Przepisy zawarte w punktach  4 – 10 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
  3. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze  wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych       w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem rozdz. II § 1 ust. 16,17.
  4. Uczeń ukończył szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej  i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,  których realizacja zakończyła  się w klasach programowo niższych  w szkole danego typu, z uwzględnieniem § 3 ust. 8, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem rozdz. II,§1ust.16,17.
  5. Uczeń, który ukończył szkołę, może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz do egzaminu maturalnego na zasadach określonych w rozporządzeniu MEN.

 

 

 

 

§ 7

1.      Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

  1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem technologii informacyjnej, wychowania fizycznego oraz zajęć praktycznych, z których egzamin ma formę zadań praktycznych.
  2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  3. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.          W skład komisji wchodzą:

1)      dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

2)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

3)      nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.

  1.  Nauczyciel, o którym mowa w pkt 3. 2), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający      w szczególności:

1)      skład komisji,

2)      termin egzaminu poprawkowego,

3)      pytania egzaminacyjne,

4)      wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę

      Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych 

      odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
  2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt 9.
  3. Rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są realizowane w klasie programowo wyższej.
  4. Uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu z uwzględnieniem § 3 pkt 7,8  uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem II § 1 pkt 16.

 

 

II.  ZACHOWANIE 

 

§ 1

1. Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym:

1) w zakresie wypełniania przez ucznia obowiązków szkolnych:

a)      sumienność, pilność, systematyczność w nauce,

b)      frekwencja, systematyczność i punktualność w uczęszczaniu do szkoły i na zajęcia   praktyczne,

c)      wytrwałość w przezwyciężaniu trudności w nauce,

d)      rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, dbałość o podręczniki, zeszyt, pomoce szkolne oraz mienie szkolne,

e)      reprezentowanie szkoły w konkursach, olimpiadach i zawodach  sportowych,

f)        dbałość o honor i tradycje szkoły,

2)  w zakresie kultury osobistej:

a)      godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

b)      dbałość o kulturę słowa, umiejętność asertywnego zachowania i uczestnictwa                w dyskusji,

c)      dbałość o higienę osobista i estetykę wyglądu,

3) w zakresie postaw wobec kolegów i innych osób:

a)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

b)      podejmowanie działań zmierzających do udzielenia pomocy innym, uczynność,

c)      umiejętność współżycia w grupie ( jaką jest klasa, szkoła), bezkonfliktowość,   współdziałanie, koleżeństwo, życzliwość,

d)      kulturalne odnoszenie się do nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów,

e)      uczciwość w codziennym postępowaniu i reagowaniu na zło,

f)        wywiązywanie się z powierzonych funkcji, prac, poleceń,

g)      wykazywanie się inicjatywą.

 

 3.  Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólne przyjętych norm etycznych:

1)      w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie:

a)     respektowanie przepisów prawa,

b)     respektowanie zasad współżycia społecznego w środowisku pozaszkolnym,

c)     wrażliwość i odpowiednie zachowanie wobec problemów ochrony środowiska,

2)      w zakresie norm etycznych:

a)     tolerancja, uczciwość, szacunek wobec siebie i innych,

b)     poszanowanie pracy innych,

c)     kierowanie się równocześnie dobrem swoim i innych,

d)     prozdrowotny styl życia, nieuleganie złym nawykom, nałogom,

e)      dbałość o zdrowie innych, udzielanie pomocy, wspomaganie w uwalnianiu się od nałogów.

4.  Dokumentację zachowania prowadzi się w zeszycie wychowawcy.

5. Wprowadza się następujące zasady usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach:

1)      usprawiedliwienia dokonuje się w ciągu 2 tygodni, po tym terminie nie będą przyjmowane,

2)      usprawiedliwienia mają zasadniczo formę pisemną i znajdują się w dzienniczku,

3)      uczniów niepełnoletnich usprawiedliwiają rodzice lub prawni opiekunowie,

4)      uczniowie pełnoletni mogą usprawiedliwienia przedkładać sami,

5)      szczegółowe zasady  i formy usprawiedliwiania nieobecności ustala wychowawca z rodzicami i pełnoletnimi uczniami i zapisuje je w dzienniku .

6. Nieobecność ucznia na zajęciach edukacyjnych może być usprawiedliwiona ze względu na:

1)      chorobę,

2)      niedyspozycję,

3)      ważne sprawy rodzinne,

4)      ekstremalne warunki atmosferyczne.

7. Uczeń (lub jego rodzice) ma prawo odwołać się od decyzji wychowawcy o  nieusprawiedliwieniu nieobecności na zajęciach edukacyjnych -  na piśmie, do dyrektora szkoły, w ciągu 3 dni od dnia poinformowania

7.1. Niespełnianie obowiązku szkolnego i nauki, polegające na nieusprawiedliwionej nieobecności w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

8. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

1) wzorowe -  uczeń spełnia wszystkie wymagania zawarte w treści oceny, wyróżnia się w   realizacji niektórych podstawowych elementów, może być wzorem do naśladowania przez innych uczniów,

2) bardzo dobre – uczeń spełnia większość wymagań zawartych w treści oceny, wyróżnia się w realizacji niektórych podstawowych elementów,

3) dobre - uczeń spełnia przeważnie wymagania zawarte w treści oceny bez zarzutu,

4) poprawne -  uczeń uchybia niektórym wymaganiom zawartym w treści oceny, ale zastosowane środki zaradcze przynoszą oczekiwane rezultaty,

5) nieodpowiednie – uczeń uchybia większości wymagań zawartych w treści oceny,

6) naganne - uczeń rażąco uchybia wymaganiom zawartym w treści oceny, a zastosowane przez szkołę i dom rodzinny środki wychowawcze nie odnoszą skutków.

9. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo  indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

10 . Wprowadza się punktowy system oceniania:

Na początku roku szkolnego uczeń technikum otrzymuje kredyt zaufania w postaci 100 punktów, co odpowiada końcowej ocenie dobrej. W trakcie dwóch semestrów może zyskać lub stracić punkty. Ma możliwość samodzielnego zaplanowania oceny z zachowania, niezależnie od tego, jak zostały ocenione jego wiadomości i umiejętności z zajęć edukacyjnych.

Wyżej wymienione kryteria obowiązują zarówno na terenie szkoły jak i na imprezach szkolnych.

I semestr                                                                                                                                           

131 – wzorowe                                                                                                                  

111-130 – bardzo dobre                                                                                                   

90 – 110 – dobre                                                                                                               

60 – 89 – poprawne                                                                                                          

30 – 59 – nieodpowiednie                                                                                               

do 29 – naganne                                                                                                               

Na początku II semestru uczeń technikum otrzymuje dodatkowe 100 punktów, które dodaje się do ilości punktów uzyskanych w I semestrze.

II semestr                                                                                                                                         

262 – wzorowe                                                                                                                  

222 - 261 – bardzo dobre                                                                                                 

180 - 221 – dobre                                                                                              

120 - 179 – poprawne                                                                                                       

60 - 119 – nieodpowiednie                                                                              

do 59 – naganne                                                                                                               

 

 

 

Tabela punktów

 

 

 

PUNKTY DODATNIE

 

Nr

Za co?

 

Ile punktów?

 

 

Kto przyznaje?

 

 

Częstotliwość oceniania

1.           

Udział w WOŚP, wolontariat, udokumentowaną działalność pozaszkolną 

5

Wychowawca klasy

 

Za zdarzenie lub dla zdarzeń ciągłych raz w miesiącu

2.           

Udział w organizacji imprezy klasowej lub szkolnej

5

Za zdarzenie

3.           

Wykonanie zadania dodatkowego zleconego przez wychowawcę klasy lub innego nauczyciela

(np. gazetki ściennej, pomocy dydaktycznych, sali do imprezy itp.)

5

Nauczyciel, który zleca zadanie

4.           

Promocja szkoły

5

5.           

Prowadzenie gazetki szkolnej i każdy wydany jej numer

5

N-l nadzorujący wydanie gazetki

Na bieżąco

6.           

Działalność w SU, wszelkiego rodzaju klubach i organizacjach

20

Opiekun SU lub klubu

 

Raz w semestrze

7.           

Działalność w samorządzie klasowym

10

Wychowawca

8.           

Przynależność do kółek zainteresowań (np. występy chóru)

10

Nauczyciele

9.           

Realizacja zadań programów unijnych (działania wymagające nakładu pracy)

10

Koordynator projektu

Za zdarzenie

10.        

Wprowadzenie w życie innowacyjnego pomysłu i jego realizacja

10

Wychowawca klasy

 

11.        

Wzorowa frekwencja (brak jakichkolwiek nieobecności)

5

Raz w miesiącu

12.        

Wyróżniająca się frekwencja (do 15 h nieobecności ciągłej usprawiedliwionej)

5

Raz w semestrze

13.        

Prawidłowe pełnienie dyżurów w klasie

2

Za każdy tydzień dyżuru

14.        

Zgłoszone solidne pełnienie dyżurów na terenie szkoły

5

Za zgłoszenie

15.        

Praca na rzecz szkoły (np. wzbogacanie bazy)

5-10

Za zdarzenie

16.        

Okazywanie pomocy nauczycielom i innym pracownikom

1-5

Nauczyciele

17.        

Koleżeńska pomoc

5-10

Wychowawca klasy

 

18.        

Takt i prezentowanie wysokiej kultury osobistej

5

Raz w semestrze

19.        

Przestrzeganie ustalonych terminów(np. zwrot książek do biblioteki, odzieży sportowej, przekazywanie usprawiedliwień)

5

Co miesiąc

20.        

Odpowiednia reakcja na przejawy negatywnego zachowania

5

Nauczyciele

Za zdarzenie

21.        

Udział w dodatkowych zajęciach

2

Nauczyciel prowadzący zajęcia

22.        

Udział  w akademii, przedstawieniu itp.

5

Nauczyciel – organizator imprezy

 

Reprezentowanie szkoły w konkursach szkolnych, powiatowych, regionalnych, okręgowych, wojewódzkich i ogólnopolskich

 

 

 

23.        

Udział w konkursie proponowanym przez szkołę

5

 

 

 

Nauczyciel prowadzący

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel prowadzący

 

 

 

Za zdarzenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za zdarzenie

24.        

Zajęcie w konkursie proponowanym przez szkołę II lub III miejsca

7

25.        

Zajęcie w konkursie proponowanym przez szkołę I miejsca

10

26.        

Udział w konkursie powiatowym

10

1.         

Zajęcie w tym konkursie powiatowym II lub III miejsca

15

28.        

Zajęcie w konkursie powiatowym I miejsca

20

29.        

Udział w konkursie wojewódzkim, regionalnym, okręgowym

15

30.        

Zajęcie w konkursie wojewódzkim, regionalnym, okręgowym IV i V miejsca

20

31.        

Zajęcie w konkursie wojewódzkim, regionalnym, okręgowym  II lub III miejsca

25

32.        

Zajęcie w konkursie wojewódzkim, regionalnym, okręgowym I miejsca

30

33.        

Udział w konkursie ogólnopolskim

40

34.        

Zajęcie w konkursie ogólnopolskim IV do X miejsca

60

35.        

Zajęcie w konkursie ogólnopolskim II lub III miejsca

80

36.        

Zajęcie w konkursie ogólnopolskim I miejsca

100

 

Reprezentowanie szkoły na zawodach sportowych

 

 

 

37.        

Udział w zawodach sportowych szkolnych

1

Nauczyciel WF

Za zdarzenie

38.        

Zajęcie w zawodach szkolnych II i III miejsca

3

39.        

Zajęcie w zawodach szkolnych I miejsca

5

40.        

Udział w zawodach sportowych powiatowych

6

41.        

Zajęcie w zawodach sportowych powiatowych II i III miejsca

8

42.        

Zajęcie w zawodach sportowych powiatowych I miejsca

10

43.        

Udział w zawodach– poziom wojewódzki, okręgowy, regionalny

8

44.        

Zajęcie w zawodach– poziom wojewódzki, okręgowy, regionalny IV i V miejsca

10

45.        

Zajęcie w zawodach– poziom wojewódzki, okręgowy, regionalny II i III miejsca

15

46.        

Zajęcie w zawodach– poziom wojewódzki, okręgowy, regionalny I miejsca

20

47.        

Udział w zawodach sportowych ogólnopolskich

30

48.        

Zajęcie w zawodach sportowych ogólnopolskich IV-X miejsca

40

49.        

Zajęcie w zawodach sportowych ogólnopolskich II i III miejsca

60

50.        

Zajęcie w zawodach sportowych ogólnopolskich I miejsca

80

 

 

 

PUNKTY UJEMNE

 

 

Nr

Za co?

 

Ile punktów?

 

 

Kto przyznaje?

 

 

Częstotliwość przyznawania

51.       

Opuszczenie zajęć bez usprawiedliwienia, również za deklarowane, nieusprawiedliwione zajęcia dodatkowe.

1

Wychowawca klasy

Za każdą godzinę

52.       

Trzy spóźnienia lekcyjne

1

Za zdarzenie

53.       

Brak stroju galowego podczas uroczystości szkolnych

5

54.       

Brak obuwia zmiennego

1

Nauczyciel przedmiotu

 

 

 

 

Za  zdarzenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za  zdarzenie

55.       

Zaśmiecanie terenu szkoły

2

Nauczyciel

56.       

Niszczenie mienia szkoły

10

57.       

Niewłaściwe zachowanie na lekcji

 5

58.       

Nie wykonanie polecenia nauczyciela

 5

59.       

Nieprawidłowe pełnienie dyżuru w klasie

2

60.       

Zgłoszone nieprawidłowe pełnienie dyżuru na terenie szkoły

5

Wychowawca klasy

61.       

Niewłaściwe zachowanie w stosunku do nauczycieli, kolegów

5

N-l stwierdzający fakt

62.       

Nieprzestrzeganie ustalonych terminów

 5

Wychowawca klasy

63.       

Brak reakcji na negatywne zachowania kolegów

N-l stwierdzający fakt

64.       

Niestosowny wygląd w szkole

5

Wychowawca klasy

65.       

Używanie telefonu komórkowego i podobnego sprzętu w czasie lekcji

5

N-l stwierdzający fakt

66.       

Używanie wulgaryzmów

 5

67.       

Otrzymanie uwagi pisemnej do dziennika lekcyjnego

5

68.       

Otrzymanie nagany wychowawcy klasy za niewłaściwe zachowanie się wobec nauczycieli, pracowników szkoły, lub kolegów oraz za 30 godzin nieusprawiedliwionych

10

Wychowawca klasy

69.       

Otrzymanie nagany dyrektora szkoły za przewinienia jw.

20

70.       

Otrzymanie nagany dyrektora z ostrzeżeniem wydalenia w tym za 100 h nieusprawiedliwionych.

30

71.       

Palenie papierosów

20

N-l stwierdzający fakt

72.       

Kradzież mienia szkolnego lub pracowników, nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów

50

73.       

Zachowanie się w stosunku do kolegi lub koleżanki w sposób uwłaczający jego/jej godności osobistej

20

74.       

Przebywanie na terenie szkoły pod wpływem alkoholu

50

75.       

Rozprowadzanie na terenie szkoły narkotyków lub przebywanie w stanie odurzenia

50

76.       

Pobicie

50

77.       

Fałszowanie dokumentów (dopisywanie ocen, fałszowanie podpisów

50

78.       

Zmiana konfiguracji ustawień komputerów szkolnych

20

79.       

Oszukiwanie

20

 

11. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli zawartych w zeszytach wychowawców oraz opinii uczniów i ocenianego na godzinie z wychowawcą. Ocena zachowania jest ustalana na bazie punktowego systemu oceniania przy spełnieniu §1 pkt 2,3 i 8.

12. Pracownicy szkoły wszelkie uwagi na temat zachowania uczniów powinni natychmiast zgłaszać wychowawcy, pedagogowi szkolnemu, dyrektorowi lub wicedyrektorowi, co zostaje również odnotowane w dokumentacji zachowania.

13. Na dwa tygodnie przed konferencją klasyfikacyjną rady pedagogicznej wychowawca wpisuje do dziennika lekcyjnego proponowane oceny zachowania, następnie nie później niż na tydzień przed planowaną konferencją informuje o nich uczniów.

14. Oceny klasyfikacyjne zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.

15. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne zajęć edukacyjnych, ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem pktu 16, 17.

16. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

17. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganna  roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

18. Uczeń ma prawo ubiegać się o wyższą niż przewidywana ocenę zachowania, jeżeli:

1) pisemnie uzasadni swoje odwołanie wychowawcy,

2) uzyska aprobatę w formie podpisu co najmniej dwóch nauczycieli oraz przedstawicieli samorządu klasowego.

 Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje wychowawca z zastrzeżeniem pkt. 12.

19. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w dniu wystawienia oceny, nie później jednak niż 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

1) zastrzeżenia powinny być złożone na piśmie na dziennik podawczy w sekretariacie szkoły,

2) w przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje  głos przewodniczącego komisji,

3) w skład komisji wchodzą : dyrektor szkoły albo wicedyrektor jako przewodniczący komisji, wychowawca klasy, wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie, pedagog szkolny, przedstawiciel samorządu uczniowskiego, przedstawiciel rady rodziców.

4) ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna,

5) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a)      skład komisji,

b)       termin posiedzenia,

c)      wyniki głosowania,

d)      ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

      Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

20. Jako ocenę zachowania na świadectwie ukończenia szkoły ustala się roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w klasie programowo najwyższej.

 

 

III.     WYTYCZNE  DOTYCZĄCE  PRAKTYCZNEJ  NAUKI  ZAWODU

 

§ 1

1.      Praktyczna nauka zawodu w klasach technikum są organizowane pomiędzy szkołą a pracodawcą poprzez zawarcie stosownej umowy o praktyczną naukę zawodu .

2.      Praktyczna nauka zawodu jest realizowana jako praktyki zawodowe w klasach II i III oraz zajęć praktycznych w klasach II.

3.      Praktyczna nauka zawodu odbywa się na budowach lub w biurach dysponujących pełnym zabezpieczeniem materiałowym i sprzętowym. Podczas praktycznej nauki zawodu uczniowie mają zdobyć umiejętności wykonywania typowych prac budowlanych.

  1. Uczniowie są zobowiązani do systematycznego :

    1) uczęszczania na praktyczną naukę zawodu,

    2)  prowadzenia dzienniczka praktycznej nauki zawodu,

 3) przedkładania dzienniczka zgodnie z opracowanym harmonogramem kierownikowi szkolenia praktycznego poprzez wychowawcę klasy .

  1. Ocena klasyfikacyjna z praktycznej nauki zawodu jest ustalana przez kierownika szkolenia praktycznego w oparciu o zapisy w dzienniczkach, ocenę wystawioną przez opiekuna praktycznej nauki zawodu oraz rozmowę kwalifikacyjną na zakończenie praktyk.

6.      Uczniom nieklasyfikowanym z praktycznej nauki zawodu z przyczyn usprawiedliwionych szkoła organizuje u pracodawców zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu praktycznej nauki zawodu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 grudnia 2010 10:18
Dokument wprowadzony do BIP przez: Bronisława Grzelec-Manowska
Ilość wyświetleń: 2107
31 grudnia 2010 10:18 (Bronisława Grzelec-Manowska) - Dodanie dokumentu.